Οι παραβάσεις, για τις οποίες θα λογοδοτούν οι δημόσιοι υπάλληλοι, περιγράφονται στο σχέδιο νόμου του υπουργείου Εσωτερικών που θα εγκριθεί από το υπουργικό την επόμενη εβδομάδα. Εκτός πειθαρχικών πλέον οι συνδικαλιστές
Τον κατάλογο των 25 πειθαρχικών αδικημάτων, για τα οποία θα ελέγχονται οι δημόσιοι υπάλληλοι στα νέα ανεξάρτητα πειθαρχικά συμβούλια,
περιλαμβάνει για πρώτη φορά αναλυτικά το σχέδιο νόμου του υπουργείου Εσωτερικών για το πειθαρχικό δίκαιο των δημοσίων λειτουργών.
Ο υπουργός Εσωτερικών, Γ. Ραγκούσης, πρόκειται να εισαγάγει προς έγκριση στο υπουργικό συμβούλιο την επόμενη εβδομάδα το σχετικό νομοσχέδιο, στο οποίο προβλέπεται η ριζική αλλαγή του Πειθαρχικού Δικαίου των δημοσίων υπαλλήλων. Τα πειθαρχικά αδικήματα είναι:
Πράξεις με τις οποίες εκδηλώνεται άρνηση αναγνώρισης του Συντάγματος ή έλλειψη αφοσίωσης στην πατρίδα και τη δημοκρατία.
Κάθε παράβαση υπαλληλικού καθήκοντος που προσδιορίζεται από τις υποχρεώσεις που επιβάλλουν στον υπάλληλο οι κείμενες διατάξεις, και οδηγίες.
Η παράβαση καθήκοντος κατά τον Ποινικό Κώδικα ή άλλους ειδικούς νόμους.
Η απόκτηση ανταλλάγματος προς όφελος του ίδιου του υπαλλήλου ή τρίτου προσώπου, κατά την άσκηση των καθηκόντων του.
Η αναξιοπρεπής ή ανάρμοστη ή ανάξια για υπάλληλο συμπεριφορά εντός ή εκτός υπηρεσίας.
Η παράβαση της αρχής της αμεροληψίας.
Η παράβαση της υποχρέωσης εχεμύθειας.
Η σοβαρή απείθεια.
Η αδικαιολόγητη αποχή από την εκτέλεση των καθηκόντων.
Η αδικαιολόγητη προτίμηση νεότερων υποθέσεων με παραμέληση παλαιότερων.
Η άρνηση παροχής πληροφόρησης στους πολίτες και τις αρχές.
Η μη έγκαιρη απάντηση σε αναφορές πολιτών.
Η χρησιμοποίηση της δημοσιοϋπαλληλικής ιδιότητας ή πληροφοριών που κατέχει ο υπάλληλος λόγω της υπηρεσίας ή της θέσης του για εξυπηρέτηση ιδιωτικών συμφερόντων του ίδιου ή τρίτων.
Η αδικαιολόγητη άρνηση προσέλευσης για ιατρική εξέταση.
Η άμεση ή μέσω τρίτου προσώπου συμμετοχή σε δημοπρασία, την οποία διενεργεί επιτροπή, μέλος της οποίας είναι ο υπάλληλος ή η επιτροπή αυτή υπάγεται στην αρχή, στην οποία ο υπάλληλος υπηρετεί.
Η άσκηση κριτικής των πράξεων της προϊσταμένης αρχής που γίνεται δημοσίως, γραπτώς ή προφορικώς, με σκόπιμη χρήση ανακριβών στοιχείων.
Η άρνηση σύμπραξης, συνεργασίας, χορήγησης στοιχείων ή εγγράφων κατά τη διεξαγωγή έρευνας, επιθεώρησης ή ελέγχου από Ανεξάρτητες Διοικητικές Αρχές, τον Γενικό Επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης και τα ιδιαίτερα Σώματα και Υπηρεσίες Επιθεώρησης και Ελέγχου.
Η αδικαιολόγητα μη έγκαιρη σύνταξη ή η σύνταξη μεροληπτικής έκθεσης αξιολόγησης ή η σύνταξη έκθεσης με κρίσεις ή χαρακτηρισμούς που δεν εξειδικεύονται με αναφορά συγκεκριμένων στοιχείων.
Η άρνηση ή παρέλκυση εκτέλεσης υπηρεσίας.
Η χρησιμοποίηση τρίτων προσώπων για την απόκτηση υπηρεσιακής εύνοιας ή την πρόκληση ή ματαίωση εντολής της υπηρεσίας.
Η σύναψη στενών κοινωνικών σχέσεων με πρόσωπα, από την αντιμετώπιση των οποίων εξαρτώνται ουσιώδη συμφέροντα αυτών.
Η φθορά λόγω ασυνήθιστης χρήσης, η εγκατάλειψη ή η παράνομη χρήση πράγματος, το οποίο ανήκει στην υπηρεσία.
Η παράλειψη δίωξης και τιμωρίας πειθαρχικού παραπτώματος.
Η άσκηση εργασίας ή έργου με αμοιβή χωρίς προηγούμενη άδεια της υπηρεσίας.
Η απλή απείθεια.
Τον κατάλογο των 25 πειθαρχικών αδικημάτων, για τα οποία θα ελέγχονται οι δημόσιοι υπάλληλοι στα νέα ανεξάρτητα πειθαρχικά συμβούλια,
περιλαμβάνει για πρώτη φορά αναλυτικά το σχέδιο νόμου του υπουργείου Εσωτερικών για το πειθαρχικό δίκαιο των δημοσίων λειτουργών.
Ο υπουργός Εσωτερικών, Γ. Ραγκούσης, πρόκειται να εισαγάγει προς έγκριση στο υπουργικό συμβούλιο την επόμενη εβδομάδα το σχετικό νομοσχέδιο, στο οποίο προβλέπεται η ριζική αλλαγή του Πειθαρχικού Δικαίου των δημοσίων υπαλλήλων. Τα πειθαρχικά αδικήματα είναι:
Πράξεις με τις οποίες εκδηλώνεται άρνηση αναγνώρισης του Συντάγματος ή έλλειψη αφοσίωσης στην πατρίδα και τη δημοκρατία.
Κάθε παράβαση υπαλληλικού καθήκοντος που προσδιορίζεται από τις υποχρεώσεις που επιβάλλουν στον υπάλληλο οι κείμενες διατάξεις, και οδηγίες.
Η παράβαση καθήκοντος κατά τον Ποινικό Κώδικα ή άλλους ειδικούς νόμους.
Η απόκτηση ανταλλάγματος προς όφελος του ίδιου του υπαλλήλου ή τρίτου προσώπου, κατά την άσκηση των καθηκόντων του.
Η αναξιοπρεπής ή ανάρμοστη ή ανάξια για υπάλληλο συμπεριφορά εντός ή εκτός υπηρεσίας.
Η παράβαση της αρχής της αμεροληψίας.
Η παράβαση της υποχρέωσης εχεμύθειας.
Η σοβαρή απείθεια.
Η αδικαιολόγητη αποχή από την εκτέλεση των καθηκόντων.
Η αδικαιολόγητη προτίμηση νεότερων υποθέσεων με παραμέληση παλαιότερων.
Η άρνηση παροχής πληροφόρησης στους πολίτες και τις αρχές.
Η μη έγκαιρη απάντηση σε αναφορές πολιτών.
Η χρησιμοποίηση της δημοσιοϋπαλληλικής ιδιότητας ή πληροφοριών που κατέχει ο υπάλληλος λόγω της υπηρεσίας ή της θέσης του για εξυπηρέτηση ιδιωτικών συμφερόντων του ίδιου ή τρίτων.
Η αδικαιολόγητη άρνηση προσέλευσης για ιατρική εξέταση.
Η άμεση ή μέσω τρίτου προσώπου συμμετοχή σε δημοπρασία, την οποία διενεργεί επιτροπή, μέλος της οποίας είναι ο υπάλληλος ή η επιτροπή αυτή υπάγεται στην αρχή, στην οποία ο υπάλληλος υπηρετεί.
Η άσκηση κριτικής των πράξεων της προϊσταμένης αρχής που γίνεται δημοσίως, γραπτώς ή προφορικώς, με σκόπιμη χρήση ανακριβών στοιχείων.
Η άρνηση σύμπραξης, συνεργασίας, χορήγησης στοιχείων ή εγγράφων κατά τη διεξαγωγή έρευνας, επιθεώρησης ή ελέγχου από Ανεξάρτητες Διοικητικές Αρχές, τον Γενικό Επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης και τα ιδιαίτερα Σώματα και Υπηρεσίες Επιθεώρησης και Ελέγχου.
Η αδικαιολόγητα μη έγκαιρη σύνταξη ή η σύνταξη μεροληπτικής έκθεσης αξιολόγησης ή η σύνταξη έκθεσης με κρίσεις ή χαρακτηρισμούς που δεν εξειδικεύονται με αναφορά συγκεκριμένων στοιχείων.
Η άρνηση ή παρέλκυση εκτέλεσης υπηρεσίας.
Η χρησιμοποίηση τρίτων προσώπων για την απόκτηση υπηρεσιακής εύνοιας ή την πρόκληση ή ματαίωση εντολής της υπηρεσίας.
Η σύναψη στενών κοινωνικών σχέσεων με πρόσωπα, από την αντιμετώπιση των οποίων εξαρτώνται ουσιώδη συμφέροντα αυτών.
Η φθορά λόγω ασυνήθιστης χρήσης, η εγκατάλειψη ή η παράνομη χρήση πράγματος, το οποίο ανήκει στην υπηρεσία.
Η παράλειψη δίωξης και τιμωρίας πειθαρχικού παραπτώματος.
Η άσκηση εργασίας ή έργου με αμοιβή χωρίς προηγούμενη άδεια της υπηρεσίας.
Η απλή απείθεια.
ΟΙ ΠΟΙΝΕΣ
Πρόστιμα, αργία και απόλυση
Το σχέδιο νόμου περιγράφει την αυστηροποίηση των ποινών που προβλέπονται, οι οποίες φτάνουν μέχρι και την απόλυση μαζί με την επιβολή χρηματικών προστίμων μέχρι και 100.000 ευρώ για όσους υπαλλήλους καταδικαστούν. Παράλληλα προβλέπει την αύξηση του χρόνου παραγραφής από τα 5 στα 7 χρόνια και σε σημαντικές περιπτώσεις τα 10 χρόνια, αυτοδίκαιη αργία για όσους παραπέμπονται για δωροδοκία και επίσπευση των διαδικασιών για την έκδοση απόφασης.
Οι ποινές κλιμακώνονται ως εξής:
Το σχέδιο νόμου περιγράφει την αυστηροποίηση των ποινών που προβλέπονται, οι οποίες φτάνουν μέχρι και την απόλυση μαζί με την επιβολή χρηματικών προστίμων μέχρι και 100.000 ευρώ για όσους υπαλλήλους καταδικαστούν. Παράλληλα προβλέπει την αύξηση του χρόνου παραγραφής από τα 5 στα 7 χρόνια και σε σημαντικές περιπτώσεις τα 10 χρόνια, αυτοδίκαιη αργία για όσους παραπέμπονται για δωροδοκία και επίσπευση των διαδικασιών για την έκδοση απόφασης.
Οι ποινές κλιμακώνονται ως εξής:
Εγγραφη επίπληξη.
Πρόστιμο έως τις αποδοχές δώδεκα μηνών.
Στέρηση του δικαιώματος για προαγωγή από ένα έως πέντε έτη.
Στέρηση του δικαιώματος συμμετοχής για επιλογή προϊσταμένου οργανικής μονάδας οποιουδήποτε επιπέδου από ένα έως πέντε έτη.
Αφαίρεση άσκησης των καθηκόντων προϊσταμένου οργανικής μονάδας οποιουδήποτε επιπέδου.
Υποβιβασμός έως δύο βαθμούς.
Προσωρινή παύση από τρεις έως δώδεκα μήνες με πλήρη στέρηση των αποδοχών.
Οριστική παύση.
Δικαστές θα κρίνουν τους παραβάτες
Τα νέα πειθαρχικά συμβούλια θα έχουν πλειοψηφία δικαστές, χωρίς την παρουσία εκπροσώπων των εργαζομένων. Τα πρωτοβάθμια πειθαρχικά συμβούλια θα λειτουργούν αποκλειστικά για πειθαρχικές υποθέσεις. Πρόεδρος θα είναι δικαστής, τα 2 μέλη θα είναι είτε του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους, είτε εν ενεργεία δικαστές και 2 μέλη θα είναι διευθυντές από άλλα υπουργεία κατόπιν κλήρωσης με ετήσια θητεία.
Οι πειθαρχικές κυρώσεις θα συνοδεύονται από "βαριές" οικονομικές καμπάνες.
Οταν επιβάλλεται οριστική παύση για οικονομικά θέματα ή για ανάρμοστη συμπεριφορά, προβλέπεται επιπλέον χρηματική ποινή 10.000-100.000 ευρώ. Οσοι παραπέμπονται για δωροδοκία και υπεξαίρεση, μέχρι την έκδοση δικαστικής απόφασης θα παύουν να εργάζονται. Η πειθαρχική ποινή στις περιπτώσεις που αυτή επιβλήθηκε σε υπάλληλο που βρίσκεται στο κατώφλι της συνταξιοδότησης μετατρέπεται σε οικονομική, όταν αυτός περάσει στη συνταξιοδότηση.
Πειθαρχικό αδίκημα θα είναι και η μη ανάρτηση ή μη έγκαιρη ανάρτηση όλων των πράξεων στη Δι@ύγεια για τον υπάλληλο που έχει την ευθύνη για την ανάρτηση και συνεπάγεται τη στέρηση του δικαιώματος προαγωγής.
Πρόστιμο έως τις αποδοχές δώδεκα μηνών.
Στέρηση του δικαιώματος για προαγωγή από ένα έως πέντε έτη.
Στέρηση του δικαιώματος συμμετοχής για επιλογή προϊσταμένου οργανικής μονάδας οποιουδήποτε επιπέδου από ένα έως πέντε έτη.
Αφαίρεση άσκησης των καθηκόντων προϊσταμένου οργανικής μονάδας οποιουδήποτε επιπέδου.
Υποβιβασμός έως δύο βαθμούς.
Προσωρινή παύση από τρεις έως δώδεκα μήνες με πλήρη στέρηση των αποδοχών.
Οριστική παύση.
Δικαστές θα κρίνουν τους παραβάτες
Τα νέα πειθαρχικά συμβούλια θα έχουν πλειοψηφία δικαστές, χωρίς την παρουσία εκπροσώπων των εργαζομένων. Τα πρωτοβάθμια πειθαρχικά συμβούλια θα λειτουργούν αποκλειστικά για πειθαρχικές υποθέσεις. Πρόεδρος θα είναι δικαστής, τα 2 μέλη θα είναι είτε του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους, είτε εν ενεργεία δικαστές και 2 μέλη θα είναι διευθυντές από άλλα υπουργεία κατόπιν κλήρωσης με ετήσια θητεία.
Οι πειθαρχικές κυρώσεις θα συνοδεύονται από "βαριές" οικονομικές καμπάνες.
Οταν επιβάλλεται οριστική παύση για οικονομικά θέματα ή για ανάρμοστη συμπεριφορά, προβλέπεται επιπλέον χρηματική ποινή 10.000-100.000 ευρώ. Οσοι παραπέμπονται για δωροδοκία και υπεξαίρεση, μέχρι την έκδοση δικαστικής απόφασης θα παύουν να εργάζονται. Η πειθαρχική ποινή στις περιπτώσεις που αυτή επιβλήθηκε σε υπάλληλο που βρίσκεται στο κατώφλι της συνταξιοδότησης μετατρέπεται σε οικονομική, όταν αυτός περάσει στη συνταξιοδότηση.
Πειθαρχικό αδίκημα θα είναι και η μη ανάρτηση ή μη έγκαιρη ανάρτηση όλων των πράξεων στη Δι@ύγεια για τον υπάλληλο που έχει την ευθύνη για την ανάρτηση και συνεπάγεται τη στέρηση του δικαιώματος προαγωγής.
ΝΙΚΟΣ Β. ΤΣΙΤΣΑΣ
Πηγή ethnos