Ρεπορτάζ : Δήμητρα Σκούφου
(από ΤΑ ΝΕΑ)
Mε λιγότερο δανεισµό, πληρώνοντας µε µετρητά ή χρησιµοποιώντας πόντους από προηγούµενες αγορές, θα «χρηµατοδοτήσουν» οι Ελληνες τις φετινές χριστουγεννιάτικες αγορές τους. Η ανασφάλεια που αισθάνονται εξαιτίας της...
οικονοµικής κρίσης περιορίζει σηµαντικά την καταναλωτική τους συµπεριφορά, καθώς επτά στους δέκα λένε ότι µειώθηκε σε µεγάλο βαθµό η αγοραστική τους δύναµη σε σχέση µε το 2009. Ενδεικτικό είναι ότι φέτος µόλις το 13% των Ελλήνων αναµένεται να χρησιµοποιήσει την πιστωτική κάρτα για τα γιορτινά ψώνια, σύµφωνα µε στοιχεία της εταιρείας Deloitte, ενώ περίπου τέσσερις στους δέκα καταναλωτές θα πληρώσουν µε µετρητά, κάνοντας αγορές χαµηλότερης αξίας σε σχέση µε τα προηγούµενα χρόνια.
Επιπλέον, για πρώτη χρονιά καταγράφεται αύξηση εκείνων που θα εξαργυρώσουν δωροκάρτες ή πόντους που έχουν κερδίσει από προηγούµενες αγορές τους, καθώς έτσι θα καταφέρουν να µειώσουν τη συνολική δαπάνη για τις αγορές των Χριστουγέννων. Αν το κέντρο βάρους τα προηγούµενα χρόνια ήταν οι άτοκες δόσεις στις αγορές µε πιστωτική κάρτα και ο µεγαλύτερος όγκος συναλλαγών γινόταν µε πλαστικό χρήµα, σήµερα η ανταποδοτικότητα της επιχείρησης σε κάθε συναλλαγή του πελάτη µε δωροεπιταγές είναι αυτό που βαραίνει στην τελική επιλογή, και πολύ λιγότερο οι άτοκες δόσεις. Οπως λένε οι επιχειρηµατίες, αυτό που ψάχνουν πλέον οι καταναλωτές είναι η άµεση ανταπόδοση σε κάθε αγορά τους.
«Μαχαίρι» από τις τράπεζες
Αλλωστε, το τελευταίο διάστηµα έχει µπει «µαχαίρι» άνευ προηγουµένου στις πιστωτικές κάρτες λόγω της κρίσης και του φόβου των τραπεζών για αύξηση των επισφαλειών τους.
Τα χρηµατοπιστωτικά ιδρύµατα µειώνουν τα πιστωτικά όρια, καταργούν τις άτοκες περιόδους χάριτος και λένε «όχι» σε περισσότερες από τις µισές αιτήσεις για νέες κάρτες, ενώ και οι κάτοχοι των πιστωτικών καρτών «γυρίζουν την πλάτη» στο πλαστικό χρήµα.
Πτώση 30% του τζίρου
Σύµφωνα µε εκτιµήσεις, ο τζίρος που γίνεται µε πιστωτικές κάρτες έχει πέσει κατά 30% τους τελευταίους µήνες και µέχρι τα µέσα του 2011 εκτιµάται ότι στην αγορά θα υπάρχουν 1 εκατ. λιγότερες πιστωτικές κάρτες. Από στοιχεία που έχουν στη διάθεσή τους οι τράπεζες, προκύπτει ότι o όγκος των συναλλαγών µε πλαστικό χρήµα έχει µειωθεί κατά 12% στις αγορές ειδών ένδυσης, υπόδησης, καλλυντικών κ.λπ., ενώ και οι αναλήψεις µετρητών από πιστωτικές κάρτες έχουν µειωθεί κατά 25%. Μόνο στα σούπερ µάρκετ
Μόνη εξαίρεση στις συναλλαγές µε πιστωτική κάρτα αποτελούν οι αγορές στα σούπερ µάρκετ που παρουσιάζουν οριακή άνοδο, της τάξης του 1-2%, µε πτώση όµως της αξίας τους σε σχέση µε τα προηγούµενα χρόνια κατά 12%. Η στροφήαυτή έχει ως αποτέλεσµα ορισµένες τράπεζες να δίνουν πόντους - µπόνους για τις συναλλαγές στα σούπερ µάρκετ ή ακόµα και να προσφέρουν χαµηλότερο επιτόκιο σε αυτές τις συναλλαγές.
Οι κάρτες πιστότητας
Την ίδια ώρα πάντως πουοι Ελληνες αποµακρύνονται από το πλαστικό χρήµα των τραπεζών, στρέφονται ολοένα και περισσότερο στη χρήση των καρτών πιστότητας των επιχειρήσεων που επιβραβεύουν τους σταθερούς πελάτες τους µε δωροεπιταγές ή εκπτώσεις καθ’ όλη τη διάρκεια του χρόνου. Ιδιαίτερα φέτος λόγω της κρίσης τρεις στους δέκα Ελληνες σκοπεύουν να εξαργυρώσουν πόντους από τα προγράµµατα ανταπόδοσης των επιχειρήσεων για να ψωνίσουν τα Χριστούγεννα και οι επιχειρήσεις έχουν επικεντρώσει το ενδιαφέρον τους και την εµπορική τους πολιτική προς αυτή την κατεύθυνση ώστε να δελεάσουν περισσότερους πελάτες. ∆εν είναι λίγες οι επιχειρήσεις που πραγµατοποιούν σηµαντικές προσφορές σε αρκετές οµάδες καταναλωτικών προϊόντων που φτάνουν ακόµα και στο 30% µόνο για τους κατόχους των καρτών πιστότητας, ενώ έχουν δηµιουργήσει και προγράµµατα πόντων τα οποία ενισχύουν αυτό το διάστηµα και µε άλλες παροχές, όπως συµµετοχές σε κληρώσεις µε δώρα ταξίδια ή µετρητά.
Η επιθυµία να ξεχαστεί η οικονοµική κρίση είναι µακράν ο κυριότερος παράγοντας για να ξοδέψει κανείς περισσότερα χρήµατα αυτή τη χρονιά στην Ελλάδα, αφού φέτος, όπως προκύπτει από σχετική έρευνα της Deloitte, στο σύνολό τους οι έλληνες καταναλωτές σκοπεύουν να περιορίσουν τις δαπάνες τους για τα Χριστούγεννα κατά 21% καιοι έµποροι προσπαθούν µε κάθε τρόπο να βοηθήσουν σε αυτή την προσπάθεια. Αλλωστε, ο φετινός προϋπολογισµός είναι σηµαντικά µειωµένος, αφού πολλοί είναι εκείνοι που δεν θα πάρουν δώρο λόγω των περικοπών.
(από ΤΑ ΝΕΑ)
Mε λιγότερο δανεισµό, πληρώνοντας µε µετρητά ή χρησιµοποιώντας πόντους από προηγούµενες αγορές, θα «χρηµατοδοτήσουν» οι Ελληνες τις φετινές χριστουγεννιάτικες αγορές τους. Η ανασφάλεια που αισθάνονται εξαιτίας της...
οικονοµικής κρίσης περιορίζει σηµαντικά την καταναλωτική τους συµπεριφορά, καθώς επτά στους δέκα λένε ότι µειώθηκε σε µεγάλο βαθµό η αγοραστική τους δύναµη σε σχέση µε το 2009. Ενδεικτικό είναι ότι φέτος µόλις το 13% των Ελλήνων αναµένεται να χρησιµοποιήσει την πιστωτική κάρτα για τα γιορτινά ψώνια, σύµφωνα µε στοιχεία της εταιρείας Deloitte, ενώ περίπου τέσσερις στους δέκα καταναλωτές θα πληρώσουν µε µετρητά, κάνοντας αγορές χαµηλότερης αξίας σε σχέση µε τα προηγούµενα χρόνια.
Επιπλέον, για πρώτη χρονιά καταγράφεται αύξηση εκείνων που θα εξαργυρώσουν δωροκάρτες ή πόντους που έχουν κερδίσει από προηγούµενες αγορές τους, καθώς έτσι θα καταφέρουν να µειώσουν τη συνολική δαπάνη για τις αγορές των Χριστουγέννων. Αν το κέντρο βάρους τα προηγούµενα χρόνια ήταν οι άτοκες δόσεις στις αγορές µε πιστωτική κάρτα και ο µεγαλύτερος όγκος συναλλαγών γινόταν µε πλαστικό χρήµα, σήµερα η ανταποδοτικότητα της επιχείρησης σε κάθε συναλλαγή του πελάτη µε δωροεπιταγές είναι αυτό που βαραίνει στην τελική επιλογή, και πολύ λιγότερο οι άτοκες δόσεις. Οπως λένε οι επιχειρηµατίες, αυτό που ψάχνουν πλέον οι καταναλωτές είναι η άµεση ανταπόδοση σε κάθε αγορά τους.
«Μαχαίρι» από τις τράπεζες
Αλλωστε, το τελευταίο διάστηµα έχει µπει «µαχαίρι» άνευ προηγουµένου στις πιστωτικές κάρτες λόγω της κρίσης και του φόβου των τραπεζών για αύξηση των επισφαλειών τους.
Τα χρηµατοπιστωτικά ιδρύµατα µειώνουν τα πιστωτικά όρια, καταργούν τις άτοκες περιόδους χάριτος και λένε «όχι» σε περισσότερες από τις µισές αιτήσεις για νέες κάρτες, ενώ και οι κάτοχοι των πιστωτικών καρτών «γυρίζουν την πλάτη» στο πλαστικό χρήµα.
Πτώση 30% του τζίρου
Σύµφωνα µε εκτιµήσεις, ο τζίρος που γίνεται µε πιστωτικές κάρτες έχει πέσει κατά 30% τους τελευταίους µήνες και µέχρι τα µέσα του 2011 εκτιµάται ότι στην αγορά θα υπάρχουν 1 εκατ. λιγότερες πιστωτικές κάρτες. Από στοιχεία που έχουν στη διάθεσή τους οι τράπεζες, προκύπτει ότι o όγκος των συναλλαγών µε πλαστικό χρήµα έχει µειωθεί κατά 12% στις αγορές ειδών ένδυσης, υπόδησης, καλλυντικών κ.λπ., ενώ και οι αναλήψεις µετρητών από πιστωτικές κάρτες έχουν µειωθεί κατά 25%. Μόνο στα σούπερ µάρκετ
Μόνη εξαίρεση στις συναλλαγές µε πιστωτική κάρτα αποτελούν οι αγορές στα σούπερ µάρκετ που παρουσιάζουν οριακή άνοδο, της τάξης του 1-2%, µε πτώση όµως της αξίας τους σε σχέση µε τα προηγούµενα χρόνια κατά 12%. Η στροφήαυτή έχει ως αποτέλεσµα ορισµένες τράπεζες να δίνουν πόντους - µπόνους για τις συναλλαγές στα σούπερ µάρκετ ή ακόµα και να προσφέρουν χαµηλότερο επιτόκιο σε αυτές τις συναλλαγές.
Οι κάρτες πιστότητας
Την ίδια ώρα πάντως πουοι Ελληνες αποµακρύνονται από το πλαστικό χρήµα των τραπεζών, στρέφονται ολοένα και περισσότερο στη χρήση των καρτών πιστότητας των επιχειρήσεων που επιβραβεύουν τους σταθερούς πελάτες τους µε δωροεπιταγές ή εκπτώσεις καθ’ όλη τη διάρκεια του χρόνου. Ιδιαίτερα φέτος λόγω της κρίσης τρεις στους δέκα Ελληνες σκοπεύουν να εξαργυρώσουν πόντους από τα προγράµµατα ανταπόδοσης των επιχειρήσεων για να ψωνίσουν τα Χριστούγεννα και οι επιχειρήσεις έχουν επικεντρώσει το ενδιαφέρον τους και την εµπορική τους πολιτική προς αυτή την κατεύθυνση ώστε να δελεάσουν περισσότερους πελάτες. ∆εν είναι λίγες οι επιχειρήσεις που πραγµατοποιούν σηµαντικές προσφορές σε αρκετές οµάδες καταναλωτικών προϊόντων που φτάνουν ακόµα και στο 30% µόνο για τους κατόχους των καρτών πιστότητας, ενώ έχουν δηµιουργήσει και προγράµµατα πόντων τα οποία ενισχύουν αυτό το διάστηµα και µε άλλες παροχές, όπως συµµετοχές σε κληρώσεις µε δώρα ταξίδια ή µετρητά.
Η επιθυµία να ξεχαστεί η οικονοµική κρίση είναι µακράν ο κυριότερος παράγοντας για να ξοδέψει κανείς περισσότερα χρήµατα αυτή τη χρονιά στην Ελλάδα, αφού φέτος, όπως προκύπτει από σχετική έρευνα της Deloitte, στο σύνολό τους οι έλληνες καταναλωτές σκοπεύουν να περιορίσουν τις δαπάνες τους για τα Χριστούγεννα κατά 21% καιοι έµποροι προσπαθούν µε κάθε τρόπο να βοηθήσουν σε αυτή την προσπάθεια. Αλλωστε, ο φετινός προϋπολογισµός είναι σηµαντικά µειωµένος, αφού πολλοί είναι εκείνοι που δεν θα πάρουν δώρο λόγω των περικοπών.
Απο:fimotro